Skip to content

Handelsbetingelser

Almindelige Leveringsbetingelser for Tenex Automation ApS.
Følgende Almindelige Leveringsbetingelser er gældende for leverancer af serviceydelser (»herefter benævnt Serviceydelser« og produkter (herefter benævnt »Produkter«) eller kollektivt kaldet Produkter fra Tenex Automation. (herefter benævnt »Tenex«) til en given kunde (herefter benævnt »Kunden«). Aftalt levering af Serviceydelser og/eller Produkter benævnes herefter ”Opgaven” eller ”Opgaver”.
Disse almindelige Leveringsbetingelser skal være gensidigt bindende for Tenex og Kunden, medmindre andet er udtrykkeligt aftalt. Tenex er ikke bundet af Kunden fremsatte vilkår, som afviger fra disse Almindelige Leveringsbetingelser, medmindre sådanne vilkår er aftalt skriftligt mellem Tenex og Kunden. Tenex er heller ikke bundet af Kundens fremsatte vilkår, selv om Tenex ikke har fremsat indsigelse mod sådanne vilkår.
  1. Ordrebekræftelse
Ordre fra Kunden er først accepteret, når Tenex skriftligt har accepteret tilbuddet. Skriftligt tilbud fra Tenex skal accepteres af Kunden inden for den på tilbuddet anførte frist for at være bindende for Tenex.
  1. Levering og risikoens overgang
Produkter leveres Ex Works fra Tenex, Sønderborg Incoterms (2020)eller ethvert andet af Tenex meddelt sted i Danmark. Ved manglende oplysning fra Kunden om transportform kan Tenex afsende Produkter til Kunden på en af Tenex valgt transport form. Alle Tenex´s omkostninger, herunder forsikring, som følge heraf betales af Kunden og transporten sker på Kundens risiko. Medmindre andet er anført i det specifikke tilbud.
  1. Ydelsen
Opgaven skal udføres fagmæssigt korrekt i overensstemmelse med aftalte vilkår samt gældende lovgivning. Kunden skal oplyse om alle forhold af relevans for overholdelse af lovgivningen, som denne er bekendt med.
  1. Misligholdelse – Beføjelser
Såfremt Tenex ikke leverer Opgaven til aftalt tid, kan Kunden skriftligt kræve levering og fastsætte en endelig, rimelig frist herfor. Sker levering ikke inden for denne frist, er Kunden berettiget til at hæve købet. Herudover kan Kunden ikke rejse krav mod Tenex som følge af forsinkelse. Tenex har ved fejl og mangler ved leverede Serviceydelser eller Produkter ret til afhjælpning, efterlevering eller omlevering. Tenex forpligter sig til efter eget valg at reparere eller udskifte Produkter som efter Tenex´s undersøgelse viser sig at være mangelfulde på leveringstidspunktet pga. fabrikations-,konstruktions- eller materialefejl, såfremt Kunden reklamerer inden 12 måneder fra Opgavens levering . Fra produktets levering. Ved mangelsindsigelser sender Kunden, efter forudgående aftale med Tenex´s, Produktet til Tenex vedlagt en følgeseddel med angivelse af den påståede mangel. Fragt og forsikring betales af Kunden. Produktet skal returneres uden påmonterede dele. Viser Tenex´s undersøgelse, at Produktet ikke er mangelfuldt, returneres Produktet til Kunden. Fragt og forsikring betales af Kunden.
Såfremt Tenex konstaterer mangler, sender Tenex det istandsatte eller et nyt Produkt til Kunden, og overtager udskiftede dele eller det mangelfulde Produkt. Tenex vælger forsendelsesform og betaler fragt og forsikring. Herudover kan Kunden ikke rejse krav mod Tenex som følge af mangelfulde Produkter. Hvis Kunden vil påberåbe sig forsinkelse eller anden misligholdelse, skal han give Tenex skriftlig meddelelse herom uden ugrundet opholde, efter at misligholdelsen er eller burde være opdaget.
  1. Standsningsret
Hvis Kunden ikke betaler til forfaldstid eller Tenex berettiget må forvente at dette ikke vil ske, kan Tenex efter skriftligt varsel standse alle arbejder vedrørende Opgaven samt andre igangværende opgaver for Kunden. Standsningsretten ophører, når betaling sker eller risikoen for manglende betaling er ophørt.
  1. Priser og Prisændringer
Priser fastsættes i henhold til særskilt aftale eller tilbud og er medmindre andet aftales skriftligt uden moms. Tenex forbeholder sig ret til at regulere de aftalte priser for ikke-leverede Serviceydelser og Produkter i tilfælde af valutakursændringer, prisforhøjelser fra underleverandører, materialeprisstigninger, ændringer i arbejdslønninger, statsindgreb e.l.
Der er en timepris på DKK 435,00. Det vil være forbundet med denne supportanmodning. Alle materialer eller komponenter, der anvendes til at opfylde anmodningen, vil blive faktureret. Hvis kundens anmodning er klassificeret som “Haster”, vil der blive opkrævet timetillæg på 217,00.
Tenex er ikke bundet af Kundens vilkår, der afviger fra disse Generelle Leveringsbetingelser, bortset fra at disse vilkår er skriftligt aftalt mellem Tenex og Kunden. Tenex er heller ikke bundet af Kundens vilkår og betingelser, selv om Tenex ikke har gjort indsigelse mod sådanne vilkår.
Kunden vil blive opkrævet af det antal timer, der er brugt til at udføre opgaven. Kunden er bindende af denne kontrakt, når Tenex skriftligt har accepteret tilbuddet.
  1. Emballage
Engangsemballage er inkluderet i aftalte priser og godtgøres ikke ved eventuel returnering.
  1. Betalingsvilkår
Betaling skal ske i aftalt valuta og til aftalt betalingsfrist og, medmindre andet aftales, inden for 30 dage fra fakturadato. Såfremt Kunden ikke betaler til forfaldstid, skal Kunden betale renter, beregnet fra forfaldsdato. Morarenten udgør 2% pr måned. Der ydes ikke henstand.
  1. Ejendomsforbehold
Tenex forbeholder sig ejendomsretten til leverede Produkter, indtil den fulde betaling har fundet sted. Kunden skal på Tenex´s opfordring tage nødvendige skridt for at sikre og forsvare Tenex´s ejendomsret til Produkterne.
  1. Koncernmodregning
Tenex er berettiget til at modregne egne krav mod Kunden i Kundens eventuelle krav mod Tenex.
  1. Kataloger, beskrivelser m.v.
Enhver oplysning – uanset om den hidrører fra Tenex eller en af Tenex´s forretningsforbindelser – angående vægt, dimensioner, kapacitet og tekniske data i katalog, beskrivelse, prospekt, annonce m.v. er at betragte som orienterende, og er kun forpligtende i det omfang, der udtrykkeligt henvises hertil i tilbud og/eller ordrebekræftelse. Specifikke krav fra Kunden er kun bindende i det omfang, de er skriftligt bekræftet af Tenex.
  1. Tegninger og beskrivelser
Tenex har altid ret til at beholde genparter af de i forbindelse med projektet opnåede resultater for så vist angår resultater i form af tegninger, rapporter, data og programfiler, systemer, komponenter eller lignende. Tenex har ligeledes ret til at beholde genparter af til grund for resultatet liggende arbejdsmateriale i samme form som ovenfor nævnt. Sådant materiale er omfattet af projektets fortroligheds bestemmelser.
  1. Ændringer
Tenex forbeholder sig ret til uden varsel at foretage ændringer i sine Serviceydelser og Produkter, såfremt dette kan ske uden væsentligt at ændre aftalte tekniske specifikationer og uden væsentlig ændring af Produkternes funktion. Kunden kan forlange ændringer i Opgavens art, omfang og leveringstidspunkt, når disse ændringer har naturlig sammenhæng med de aftalte ydelser og kan ske uden væsentlig ulempe for Tenex. Begge parter kan forlange ændringer af Opgaven, når det følger af nye lovkrav eller ændret offentlig regulering. Bevirker en ændring af Opgaven en forøgelse af Tenex´s udgifter reguleres betalingen tilsvarende.
  1. Produktansvar
Tenex er ikke ansvarlig for skader forvoldt af Serviceydelse eller et Produkt på ting, fast ejendom eller løsøre, som indtræder, mens disse er i Kundens besiddelse. Tenex er heller ikke ansvarlig for skader på produkter, der er fremstillet af Kunden, eller på produkter, hvori produkter fremstillet af Kunden indgår. I den udstrækning Tenex måtte blive pålagt produktansvar over for tredjemand for sådanne skader, er Kunden forpligtet til at holde Tenex skadesløs. Kunden er endvidere forpligtet til at lade sig medsagsøge ved den domstol eller voldgiftsret, som behandler krav rejst imod Tenex på grundlag af en sådan skade. Hvis tredjemand fremsætter krav mod en af parterne om erstatningsansvar for sådanne skader, skal denne part straks underrette den anden skriftligt herom.
Ved personskade som følge af produktansvar, skadesløsholder Kunden Tenex for et hvert krav rejst overfor Tenex af skadelidte.
  1. Ejendoms- og brugsrettigheder
15.1. Kunden har en ubegrænset ikke-eksklusiv brugsret til samtlige Produkter, dokumentation, materiale samt programmel, som fremstilles af Tenex i henhold til særskilt aftale. Ejendomsretten til alle sådanne overnævnte immaterielle rettigheder tilhører Tenex.
15.2. Såfremt Kunden i forbindelse med løsning af en opgave kommer med baggrundsviden, der tilhører ham som ejendomsret, (herefter betegnet Baggrundsviden) vil ejendomsretten af denne Baggrundsviden efter løsningen af opgaven fortsat tilhøre Kunden som ejendomsret, men Tenex skal have en ikke eksklusiv brugsret til en sådan Baggrundsviden.
Såfremt der i forbindelse med løsning af opgaven fremkommer ny viden eller knowhow (herefter betegnet Forgrundsviden), vil en sådan Forgrundsviden tilhøre Tenex.
15.3. Såfremt der i forbindelse med løsning af en opgave indgår standardprogrammel, indkøbes dette af kunden for egen regning. Tenex bærer ikke noget ansvar for kundens etablering af rettigheder til det indkøbte standardprogrammel eller for standardprogrammellets eventuelle krænkelser af tredjemands rettigheder.
  1. Erstatning – Følgeskader/Indirekte tab
Hver part er erstatningsansvarlig efter dansk rets almindelige erstatningsregler, medmindre andet følger af disse Almindelige leveringsbetingelser. Tenex har dog intet ansvar for nogen former for følgeskader eller indirekte tab, som måtte være en følge af mangler ved og/eller forsinket levering af Serviceydelser eller Produkter, eller som måtte opstå i forbindelse med produktansvar eller tilbagekaldelse, uanset årsagen til manglen, forsinkelsen eller defekten, herunder, men ikke begrænset til, produktionsafbrydelse, tab af profit og tab af goodwill.
  1. Reklamationer
Krav vedrørende mangler, forsinkelse, produktansvar eller andre krav om erstatning skal fremsættes skriftligt til Tenex uden ugrundet ophold.
  1. Opsigelse
Parterne kan opsige Opgaven med 1 måneds varsel pr. den 1. i en måned. I tilfælde af opsigelse er Leverandøren berettiget til honorar for arbejde udført frem til opsigelsesperiodens udløb.
Ved opsigelse overlever disse almindelige leverings bestemmelser opsigelsen.
  1. Fremstilling af produkter konstrueret af kunden.
Tenex kan ikke holdes ansvarlig for konstruktionsbetingede fejl og mangler, underdimensionering eller forkert materialevalg ved produkter, konstrueret af kunden og fremstillet af Tenex. Der kan ikke stilles erstatningskrav af nogen art overfor Tenex i ovennævnte tilfælde. Tenex holdes fri for omkostninger i forbindelse med udbedring af fejl og mangler på ovennævnte produkter.
  1. Force majeure
Tenex er berettiget til at annullere Opgaven eller udskyde aftalt levering af Serviceydelser eller Produkter, og er i øvrigt fri for ansvar for enhver manglende, mangelfuld eller forsinket levering af Opgaven, der helt eller delvis skyldes omstændigheder, som ligger uden for Tenex´s rimelige kontrolmuligheder, såsom oprør, uroligheder, krig, terrorisme, brand, offentlige forskrifter, strejke, lockout, slow-down, mangel på transportmidler, vareknaphed, sygdom eller forsinkelse ved eller mangler ved leverancer fra leverandør, uheld i produktion eller afprøvning, eller manglende energiforsyning. Samtlige Kundens beføjelser og Tenex´s forpligtelser suspenderes i sådanne tilfælde. Såfremt force majeure-begivenheden varer mere end 6 måneder, kan hver part annullere Opgaven. Kunden kan hverken i tilfælde af annullering eller udskudt effektuering kræve skadeserstatning eller fremsætte noget krav i øvrigt mod Tenex.
  1. Fortrolighed
Information, som ønskes behandlet som fortrolig, og som udveksles mellem Kunden og Tenex i forbindelse med Opgaven, skal udtrykkeligt markeres som fortrolig. Fortrolig information må kun benyttes i forbindelse med Opgaven og må ikke uden Tenex´s samtykke videregives til udenforstående. Fortrolighedspligten omfatter ikke oplysninger, der er eller bliver offentligt tilgængelige, eller som i øvrigt retsmæssigt er eller kommer i Kundens eller Tenex´s besiddelse.
  1. Overdragelse af rettigheder
Kunden kan ikke uden Tenex´s skriftlige samtykke overføre sine forpligtelser til andre. Tenex kan overlade dele af en opgaves udførelse til en underleverandør, forudsat at det kan ske uden væsentlig ulempe for Kunden.
  1. Delvis ugyldighed
Såfremt en eller flere af bestemmelserne i disse Almindelige Leveringsbetingelser kendes ugyldige, ulovlige eller uigennemførlige, skal ingen af de øvrige bestemmelsers gyldighed lovlighed og gennemførlighed påvirkes eller forringes deraf.
  1. Tvister
Eventuelle tvister mellem parterne afgøres efter dansk lovgivning. Enhver tvist der måtte opstå i forbindelse med leverancen, og som ikke kan løses i mindelighed, skal afgøres endeligt ved voldgift efter »Regler om behandling af sager ved Det Danske Voldgiftsinstitut«. Voldgiftsforhandlinger skal holdes i København.

 

Version 001, 30.10.2023

Back To Top